tisdag, april 19, 2005

Underbara politiska övertolkare

Nu har jag läst något jag aldrig kommer att komma över.

Om Du som läser detta råkat se tokigheterna som hänt på aftonbladet angående glassen Nogger Black, så kommer du att bli överlycklig över att jag nu tänker analysera dels ordvitsigheten i just själv den rasistiska övertolkningen i reklamen för Nogger Black, samt det nya hatobjektet; 88:an.

Jo ser ni go vänner.

Vi som är lite smått insatta, på grund av lite artikelförfattande i frågan, i nynazisters numerologi vet ju att 88 står för Heil Hitler. Detta vet även Elisabeth Kaleebi och Kristina Larsson på Antidiskrimineringsbyrån i Malmö. Och för alla nätpirater där ute så låter ju Antidiskrimineringsbyrån som ett litet internt skämt, men den finns tydligen.

För att komma till saken så är ju då GB:s storsäljare en rasistisk glass. Så alla ni som gått och slickat på en 88 har alltså egentligen slickat i er nazistiska idéer... Eller kanske något sådant.

88:an är alltså en nazistisk glass, eftersom den i sig själv hyllar Hitler...


Nogger Black däremot. Där är det inte bara själva namnet i sig, utan även typsnitten. Alltså hur texten ser ut, som har fått Centrum Mot Rasism att reagera.

För just det typsnitt som Nogger Black är skrivet med associeras till gatukultur och grafitti. Och det associeras i sin tur till svarta människor. Och enligt mig så har vi just där sett vilka som är de äkta rasisterna. Varför är grafitti och gatukultur per definition något som endast berör svarta människor? Och att sedan ordet Black som ju betyder svart är med gör ju inte saken bättre enligt Centrum Mot Rasism.

Jag letade lite på Aftonbladet för att jag tänkte lägga in en länk till den artikel jag just nämnt från Centrum Mot Rasism, men istället hittade jag den här, som är en arg reaktion från en svart folkpartist, som snarare känner att det är Centrum Mot Rasism som är rasistiska, inte glassen eller GB.


Men en sak som jag inte läste i Aftonbladet om Nogger Black är ju att det inte bara lite, utan väldigt mycket, påminner om orden Nigger Black, och det skulle ju möjligtvis kunna kritiseras. Men inte då. Nu är det en tolkningskedja i tre led, först typsnitt, sedan grafitti, sedan gatukultur, vilket är detsamma som svart kultur...


Jag har ju funderat över produktnamnet Schwarzkopf men tycker nog inte riktigt att det är rasistiskt. Men jag menar att om man verkligen ska ha en liten häxjakt på något rasistiskt produktnamn så funkar det inte att man själv sitter och associerar i oändligheternas oändlighet. Man får ju använda sig av något lättfattligt, som skulle kunna vara rasistiskt. Och då föreslår jag att alla dessa arga antirasister attackerar exempelvis hårvårdsprodukter med namnet och figuren som är och betyder lite grovt översatt svartskalle.


Dessa människor, som jobbar på Centrum Mot Rasism och Antidiskrimineringsbyrån i Malmö borde, om dom nu ska envisas med att uppmärksamma stackars rasistiska glassar, kanske se efter om dom kan göra glassfrysarna jämlika. Och kanske till och med dela upp glassarna efter partifärg.

Eftersom 88:an då är nazistisk får den kanske ligga i en egen box, medan Nogger Black väl då borde integreras med de andra glassarna och således spridas över hela frysen. Så blir vi av med glassrasismen.


För övrigt är Petronell Warg, pressansvarig på GB alldeles fantastisk i sin avslutande kommentar angående eventuellt namnbyte på de rasistiska och nazistiska glassarna.

"Tänker ni byta namn på glassarna?
-Knappast. Vi kan inte backa för vad som helst. Vissa hävdar ju att vår isglass Igloo Cola anspelar på kokainmissbrukande eskimåer..."


Om hela den här debatten inte är hög- och lågklassig ordvitsning så vet jag inte vad det är.

Godnatt från ett glassfriskt sinne.