lördag, april 02, 2005

Till den som bryr sig

Min vackra intetsägande underförstådda dåligt självförtroendefyllda titel till trots är denna post faktiskt till alla, och inte bara till de som vill läsa den.

Därmed inte sagt att du måste läsa den om du inte vill, men konsekvenserna kan bli digra om du motsätter dig min ödmjuka inbjudan till läsning.

Eller så var jag inte ens rolig. Men skriva kan jag göra ändå. Eftersom det i sanning är tredje posten ever på min sajt, så kan jag ju utgå från att ingen någonsin hört talas om den, och därigenom ge mig själv rätt, och samtidigt fel. Fast jag vet inte varför jag har fel...

Men nu virrade jag runt i spiraler som tog slut.

Catch up. [Till tomaten som nyss blivit överkörd av en bil]. Är inte rolig i svensk översättning... Kom nu ketchup så går vi... För det första består Ketchup ungefär till lika stor del av socker som av tomater, så det funkar inte att ha ett entydigt ketchup som själva skämtet. Däremot Catch up, som ljuder ketchup, och betyder kom ikapp (enligt NE.se), är riktigt roligt.

För att vara rolig måste en riktigt bra ordvits ha två helt olika meningar. Men detta är ju en regel med flera undantag. Och jag tänker inte fördjupa mig i detta, någonsin. Men även detta har ju sina undantag. För jag kan verkligen inte garantera att jag om en halvtimme eller så sätter mig ner och bloggar om just det jag sagt att jag inte tänker blogga om...


Det jag tänkte säga när jag satte mig ner för att blogga detta, var att jag tänkte använda mitt lilla fickminne så att jag kan komma ihåg mina ordvitsar och sedan lägga ut dom här för alla, det vill säga mig det, att njuta av!

Tack för ordet.
Och det var en ordvits, även om näst intill ingen förstår den... (om just DU inte förstod, föreslår jag att DU tar och läser min post om katarsis...).


[Och för er som alltid gått och funderat på varför tre efter varandra följande punkter är korrekt, men att vilket nummer av punkter som helst som följer efter varandra, utom just tre, är fel.
Svaret på er fråga, vilken ni ännu gissningsvis inte formulerat, är; utelämningstecken! tre efter varandra följande punkter har ett namn, detta är utelämningstecken.]

Inga kommentarer: