lördag, juni 23, 2007

Kubbspel från Åhléns.

"Hejsan alla glada midsommarfirare."
Skulle man kunna ha sagt om man trodde att alla midsommarfirare var glada.
De var det inte kan jag berätta.

När jag kom hem, strax innan 01.00 på midsommardagens tidigaste morgon, var det lite tjafs utanför mitt fönster, nere på gatan.

En tjej stod upptryckt mot väggen av nån smart kille, och killens kompis stod en bit bort och verkade lite smått besvärad av pojke vs. flicka...

Lite fördomsfull som jag är tänkte jag direkt att killen kanske gör något dumt och våldsamt, för det är, enligt min mening, det som ibland händer när pojkar är tokfulla och heligt förbannade på sina flickvänner eller någon annan stackare som råkar stå lite för nära...

Nu hände ingenting våldsamt, utan killen höll fast tjejen som sa åt honom att släppa henne och sticka därifrån. Till slut släppte den lilla alkoholpåverkade gossen sin dam som gick och satte sig i en port och började gråta. Den gudfruktiga gossen släntrade iväg till sin kamrat, och tillsammans gingo de, dock inte hand i hand, iväg genom natten.

Och tjejen satt kvar i porten och grät...


Men nu till det egentliga budskapet med min lilla bloggning; kubbspelet från Åhléns!

I onsdags, möjligen torsdags, gick jag till Åhléns med en liten vän och hans ännu kortare flickvän/sambo. Vi var där i kubbärende.

På midsommar spelar man kubb tyckte mina Åhlénsfärdkamrater.
Så in på Åhléns gick vi, där ett av de första sakerna man ser är ett kubbspel för 100 kronor.

Lite smått skadad är jag, för jag lägger näst intill alltid märke till löjliga felstavningar och särskrivningar, och texten på kubbspelet var ju helt otroligt rolig.

"Ett medeltida sällskaps spel från Gotland"

OK.
Det är mycket möjligt att det inte heller var ett stort G i Gotland, men så hemskt petig skall jag inte vara.

Det är ju ändå lite häftigt att de säljer, som jag tolkar texten med lite smått underliga syftningar åt olika håll, ett medeltida sällskaps spel för endast 100 kronor. Om det verkligen var så att spelet tillhört ett medeltida sällskap hade jag förväntat mig att det skulle kosta multum, och ligga inmontrat på ett museum, inte säljas i detaljhandeln för en Carl von Linné.

Men vad vet väl jag, det enda jag vet är att den lilla gråtande flickan inte sitter kvar i porten, såvitt jag vet kanske hon sitter på en äng, och luktar på sina blommor... Innan hon satte sig rakt på en (...) ???.

Inga kommentarer: